• Industrielaan 42b B-9660 Brakel

  • mail
  • telephone

Biografie

DCBB, een verhaal van passie, toewijding en duurzame groei

De wortels van het familiebedrijf De Clercq-Bourdeaud’hui zitten diep verankerd in de bodem van Brakel. In de loop der jaren heeft DCBB zich ontwikkeld tot een toonaangevende onderneming binnen de houtsector. Onder leiding van de derde generatie ontstaat er een boeiend verhaal, gedreven door passie en toewijding voor hout en duurzaamheid, met een intrigerende toekomstvisie.

Wortels van traditie

In 1930 begon Robert De Clercq in de rustige momenten tussen het landbouwleven door aan een bijberoep dat de basis zou leggen voor DCBB. Met primitieve gereedschappen, paard en kar, begon hij met bosontginning, een passie die zich over generaties zou verspreiden. In een tijd waarin zagerijen floreerden, was ook in Brakel de sector in opmars.

In 1958 werd Robert ziek. Zijn zoon Noël, toen amper 18 jaar,  nam de leiding over, ondanks zijn ambitie om verder te gaan studeren. Noël leerde snel op eigen houtje alles aan en breidde de business uit, eerst in eigen regio en nadien over de rest van België. Zijn visionaire blik reikte verder dan eigen land, met uitbreidingen naar  Frankrijk en Italië, waar hij transportinnovaties introduceerde zoals het vervoer van boomstammen met vrachtwagen en trein. Noël’s leiderschap vormde niet alleen de volgende bladzijde van het verhaal van DCBB, hij was tevens ook de stuwende kracht die de onderneming naar nieuwe hoogten tilde.

Een nieuw hoofdstuk voor het familiebedrijf

Ondertussen groeit zijn dochter Isabel op tussen de statige bomen die als pilaren voor haar toekomst zouden dienen.  Van kleins af aan ging ze mee naar het bos. Ze was aanwezig bij klanten, leerde de kunst om de beste kwaliteit boomstammen te selecteren en ging zelfs mee naar de openbare aanbestedingen.

In 1994, na het voltooien van de universitaire studies van Isabel en haar man Stefaan, stappen ze samen in het bedrijf. Ze transformeerden DCBB van een ambachtelijk bedrijf naar een professionele onderneming met eigen vrachtwagens en machines.  Met een grote voorraad aan boomstammen, resulteerden hun inspanningen in een uitgebreid exportportfolio, waarbij maar liefst 90% van hun producten vandaag internationale markten bereiken.

Oorsprong naam DCBB

Initieel stond het bedrijf bekend als De Clercq Houthandel: een naam die gedeeld werd met andere spelers in de sector. Om zich te onderscheiden, richtte Noël De Clercq heel strategisch een vennootschap op met zijn vrouw Lea Bourdeaud’hui. Daardoor evolueerde de naam van het bedrijf naar De Clercq Bourdeaud’hui Brakel.

Met deze unieke naam kon De Clercq Bourdeaud’hui Brakel zich onderscheiden in een markt vol gelijknamige concurrenten. Hun identiteit kreeg extra kracht door de opvallende groene vrachtwagens met een gele band waarop de naam De Clercq Bourdeaud’hui Brakel trots werd weergegeven. In 2010 onderging het bedrijf een rebranding, waarbij de volledige naam werd vervangen door de afkorting DCBB. De naam werd vergezeld van een kenmerkend logo met drie boomstronken en de iconische gele band. Deze branding is tot op heden prominent aanwezig op alle groene vrachtwagens van het bedrijf.

Nieuwe horizonten na een moeilijke periode

De verhuizing naar een nieuw terrein in de industriezone rond Brakel in 2018 markeerde een nieuwe cruciale fase voor DCBB, waardoor het bedrijf efficiënter kon opereren. Helaas kreeg DCBB in 2020 zware klappen te verduren op zowel emotioneel als bedrijfseconomisch vlak. De uitbraak van de coronapandemie, gecombineerd met het onverwachte overlijden van de geliefde papa Noël aan corona, waren een zware beproeving. Noël was nog heel actief in het bedrijf, en laat tot op vandaag een enorme leegte achter. Toch bleef het hele team veerkrachtig en zetten ze zich volop in om DCBB verder succesvol te maken.

Vandaag staat Isabel samen met haar man Stefaan aan het roer van DCBB. Toch wel opvallend in de mannenwereld die bosontginning is. Isabel focust op het dagelijks bedrijfsbeheer, klantenwerving en prospectie, terwijl Stefaan verantwoordelijk is voor het aankoopbeleid, de kwaliteitscontrole en de operationele leiding  van de bosontginningen. Het ondernemerskoppel richt zich samen op het algemene beleid, nieuwe afzetmarkten en de ontwikkelingen van strategieën voor de toekomst.

Vertakkingen naar de toekomst

DCBB staat ondertussen voor nieuwe uitdagingen, waaronder de groeiende aandacht voor ecologie en circulariteit. Isabel en Stefaan bereiden het bedrijf voor op de volgende generatie. Hun drie kinderen (Margaux, Camille en Célestin) tonen een sterke interesse in ecologie en maatschappelijk verantwoord ondernemen, waardoor ze hopen dat het familieverhaal wordt voortgezet.

In de toekomst wil DCBB zich positioneren als een circulair bedrijf dat hout uit duurzaam beheerde bossen verwerkt, houtresten omzet in boschips voor groene energie en actief bijdraagt aan herbebossing. Deze balans tussen economie en ecologie vormt dan ook de kern van hun toekomstige uitdagingen en ambities.

Het volledige verhaal van DCBB is er één van groei, aanpassingsvermogen en een grote liefde voor de natuur. Duurzaam ondernemerschap en een diepgewortelde familietraditie blijven dan ook cruciale pijlers voor de toekomst van DCBB.